Geografiya ta’limida axborot texnologiyalaridan foydalanish
Ta’lim
sohasini axborotlashtirish natijasida qator atama va tushunchalar vujudga
keladi. Ammo maktablarda kompyuterlarni paydo bo‘lishi bilan vujudga kedgan
tushuncha va atamalar bilan bir tekisda va mazmunda emas. Bu so‘z "kompyuterlashtirish"
va "Axborotlashtirish" tushunchalari haqida beriladi. Ba’zi
hollarda ikkala atamadan u yoki bunisi shakllanadi.
"Kompyuterlashtirish"
yoki "Axborotlashtirish" deganda umumta’lim maktablarini,
akademik litsey va kasb-hunar kollejlarini kompyuterlar bilan ta’minlash hamda turli ma’lumotlarni uzatish
va olish tushuniladi.
XX asrning
80-yillaridan boshlab har bir maktabda kompyuter xonalari tashkil
qilina boshlandi. Kompyuter xonalarida 10 tadan ortiq bo‘lgan, ammo ularning
sifati ya’ni ko‘rsatkichlari past bo‘lgan.
Ammo olib
borilgan tadqiqot ishlarini umumta’lim maktablarini kompyuterlashtirish natijasida
ta’lim-tarbiya jarayonida keskin o‘zgarishlar sodir
bo‘lmadi. Mazkur hol quyidagi holatlarda namoyon bo‘lgan: a) o‘qitishni va
mustaqil o‘quv faoliyatini texnologiyasini motivatsiyasi o‘zgarmadi; b)
o‘qituvchi faoliyatining motivatsiyasi o‘zgarmadi; v) o‘quv jarayonini
boshqarish texnologiyasi o‘zgarmadi; g) bu yerda gap XX asrning 80-yillaridagi
ommavity maktablar haqida ketmoqda. Chuqurlashtirilgan maxsus maktablarda esa
ta’lim jarayonida katta o‘zgarishlar
sodir bo‘lgan.
Keyinchalik
amaliy pedagogikada kompyuterlarni qo‘llash bo‘yicha ustivor yo‘nalishlar
shakllandi. Ular quyidagilarda namoyon bo‘ladi:
- informatika va hisoblash texnikasi asoslarini o‘rganish;
- ta’lim jarayonida axborot texnologiyalarini qo‘llash;
- axborot texnologiyalari yordamida ta’lim muassasalarini va mintaqaviy ta’lim tizimlarini boshqarish.
Bu esa
axborot texnologiyalarni qo‘llashni birinchi darajali ishlar qatoriga qo‘shimcha
imkon beradi. Ushbu sohada olingan samaralar umumta’lim maktablarini
kompyuterlashtirishga ketgan harajatlarni qoplashi mumkin.
Ta’lim
jarayonini samaradorligini oshirishda yangi ta’lim texnologiyalari katta samaraga ega.
Yangi ta’lim texnologiyalari quyidagilarga imkon beradi: a) har bir maktab o‘quvchisida o‘zining shaxsiy
ta’liminlanishi rivojlantiriladi; b)
o‘quv jarayonini tubdan o‘zgartirishga va uning tizimli tafakkurlash tomoniga
loyihalashga imkon beradi; v) o‘quvchilarni bilish faoliyatini samarali tashkil
qilishiga imkon beradi. Bunday
yondashish kompyuterni bilish vositasiga aylantiradi. Maktablarda kompyuterni o‘rni qanday bo‘lishi degan savol
ta’limni kompyuterlashtirish dastlabki bosqichlardayoq qo‘yilgan edi. Ammo
kompyuterni o‘rganishdan undan
foydalanishga o‘tish juda qiyinchilik bilan amalga oshmoqda. Ko‘p hollarda geografiya va boshqa fanlardan
ishlab chiqarilgan kompyuter texnologiyalari
talabsiz qolib ketadi. Buning asosiy sabablaridan biri odatiy darslarni
davomi bo‘lib qolishidadir. Elektron darsliklar ko‘p hollarda darsliklarni bir nusxasiga (kopiyasiga) aylanib
qolmoqda. Shuning uchun ularga talab kamroq bo‘lib qolmoqda. Ularni
samaradorligi tajribali o‘qituvchi samaradorligidan
yuqori bo‘lmayapti.
Elektron
darsliklarni yoki kompyuter texnologiyalaridan foydalanishga talabni
kamayib borishining asosiy sabablardan biri o‘quvchilarni zamonaviy ta’lim
talablari va zamonaviy ta’lim talablari bilan shaxsga yo‘naltirilgan yondashish
va va sinf-dars tizimida faollanishiga yo‘naltirilgan bir-biriga mos kelmasligidir.
Kompyuterlarni
yangi avlodini yaratishi bilan yangi texnologiyalar ishlab chiqariladi,
shu bilan birga ta’lim texnologiyalari ham ishlab chiqiladi. Kompyuterda
matn, chizma, audeo va video ma’lumotlarni birlashtirilishi o‘quv ma’lumotlarini
sifatini keskin oshirib yuboradi.
Kompyuterlar
industriyasini rivojlantirishi pedagogik jarayonlarda inqilobiy
o‘zgarishlarni keltirib chiqardi. Uning asosida esa o‘quvchini individual
faoliyatini ta’minlaydigan texnologiyalarga o‘tish yotadi. Bunday
texnologiyalarga o‘tish dasturiy vositalarni yaratish bilan bog‘liq yaxlit kompyuterlashtirilgan
predmetli kurslarda odatiy dasturiy asosnomalarning ayrim qismlari
saqlanib qolinadi, ular esa maktab darsliklarini turli darajada
qaytarishadi. Shuning uchun mazkur kurslar quyidagicha yo‘naltirilgan bo‘lmog‘i
lozim; a) ixcham (Kompyuter) mavjud bo‘lilshi, u o‘quvchilarni mustaqilligini
yuqori darajada ta’minlashi lozim; b) turli sohadagi bilimlarni
yuqori darajadagi integratsiyasi mavjud bo‘lgan predmetlarni o‘rganishda; maktablarda
o‘quvchilarni qisman yoki to‘la kompyuterlar bilan almashtirish; v) sinf-dars tizimiga asoslanmagan eksperimintal ta’limiy
texnologiyalarni yaratish; g) o‘quv jarayonida kompyuterlardan foydalanishni
yangi yondashuvlarini ishlab chiqish; d) shaxsga yo‘naltirilgan dasturiy
asoslarni ishlab chiqish.
Ta’lim
muassasalarida kompyuterlardan samarali foydalanish qator tashkiliy-pedagogik
ishlarni yechish bilan bog‘liq.
O‘qituvchilarni
kompyuterli maktablarda ishlashga tayyorlash muhim muammo bo‘lib
hisoblanadi. Kompyuter texnologiyalarini maktablarda dastlabki davrlarda kam
talab etilishi Oliy ta’limda ushbu soha bo‘yicha yetarli bilim berilmaganligidir.
Elektron pochta imkoniyatlaridan foydalanishni dars va darsdan
tashqari vaqtlarda jahon kommunikatsion tarmog‘idan foydalanish maxsus metodik
tayyorgarlikni talab qiladi. Maktablarni zamonaviy axborot texnologiyalari
bilan ta’minlash ham dolzarb masalalardan biri hisoblanadi. Geografiya
fani va geografiya ta’limida informatsion texnologiyalar keng qo‘llanilmoqda.
Geografiya
ta’limida informatsion texnologiyalardan foydalanishni quyidagi
shart-sharoitlarini ta’kidlab o‘tish lozim:
- geografiya o‘qituvchisi informatsion texnologiyalardan foydalanish ko‘nikmasiga ega bo‘lishi shart;
- maktab o‘quvchilari kompyuterlardan foydalanish ko‘nikmasiga ega bo‘lishi shart;
- maktabda kompyuter sinflari bo‘lishi shart.
Geografiya
ta’limida informatsion texnologiyalarni qo‘llash quyidagi sohalarda olib
borilmoqda: elektron darliklardan foydalanish; elektron xaritalardan
foydalanish; internet imkoniyatlaridan foydalanish; video filmlardan foydalanish; masofaviy o‘qitish
texnologiyalaridan foydalanish.
Hozirgi
davrda juda ko‘p darsliklarning elektron versiyalari yaratilmoqda. Shu
munosabat bilan o‘quvchilar berilgan mavzuni elektron darslikdan topib uni o‘qituvchi
yordamida, yoki mustaqil o‘rganishi mumkin. Darsni o‘qituvchi boshqarib turishi
mumkin. Bunda o‘qituvchi matnni o‘rganishda izoxlar berib boradi. Matndagi
chizmalar, rasmlar, xaritalar, jadvallar alohida tushuntiriladi. Darsni
oxirida o‘qituvchi kompyuter orqali o‘quvchilarga savollar berishi mumkin. O‘quvchilar
esa kompyuter orqali javob berishadi. Ularning bergan javoblari o‘qituvchi
tomonidan baholanadi.
Geografiya
ta’limida xaritalar asosiy o‘quv vositasi bo‘lib hisoblanadi. Shuning
uchun xaritalar bilan mustaqil ish bajarayotganda elektron xaritalardan foydalanish
mumkin. Elektron xaritalar orqali quyidagi ishlarni bajarish mumkin:
- elektron xaritalar orqali tabiiy va iqtisodiy geografik tavsiyalar tuzish; masalan, iqlim xaritalaridan foydalanib ma’lum bir materik yoki xudud iqlimi tavsifini tuzish, yoki iqtisodiy geografik xaritalardan foydalanib ayrim mamlakatlarga yoki xududlarga iqtisodiy ta’rif berish va h. k.;
- internet imkoniyatlaridan foydalanib geografiyaning turli sohalari bo‘yicha yangi-yangi ma’lumotlar olish mumkin. Masalan, kundalik iqlim haqida, aholi haqida, xo‘jalik va geosiyosiy sharoit haqida va h.k;
- geografiya ta’limida video filmlar juda katta ahamiyatga. Video filmlardan quyidagi sohalar bo‘yicha foydalanish mumkin: a) boshlang‘ich tabiiy geografiya kursida; b) materiklar va okeanlar tabiiy geografiya kursida; v) O‘rta Osiyo va O‘zbekiston tabiiy geografiyasini o‘rganish kursida; g) O‘zbekiston ijtimoiy va iqtisodiy geografiyasini o‘rganish kursini;
d) Jahon
iqtisodiy va ijtimoiy geografiyasini o‘rganish kursida;
e) fakultativ
mashg‘ulotlarda;
j) geografik
to‘garaklarda va h.k;
- masofaviy
o‘qitish geografiya ta’limida endi rivojlanib kelmoqda. Masofaviy o‘qitish
usulidan malaka oshirish kurslarida keng foydalanish mumkin. Informatsion
texnologiyalardan foydalanish
geografiya ta’limida katta imkoniyatlarga ega.
Geografiya ta’limini axborotlashtirishni to‘xtovsiz takomillashtirib
bormoq zarur.
Maqolani foydali yoki qiziqarli deb hisoblasangiz ijtimoiy tarmoqlardagi do`stlaringizga matnni belgilab tavsiya qiling!
Agarda Siz maqolada xatoni uchratgan bo'lsangiz, unda xato matnni belgilab, CTRL + ENTER klavishasini bosing va sayt ma'muriga xabarnoma jo'nating.