31-iyul Eng sevimli kitoblarni eslash kuni
Kitob axborotlarni, g`oya, obraz va bilimlarni saqlash hamda tarqatish, ijtimoiy-siyosiy, ilmiy, estetik qarashlarni shakllantirish vositasi; bilimlar targ`iboti va tarbiya quroli; badiiy, ilmiy asar,
ijtimoiy adabiyot. Xalqaro statistikada YUNESKO tavsiyasiga ko`ra, hajmi 48
sahifadan kam bo`lmagan, taboqlab tikilgan nodavriy nashrni, shartli ravishda, kitob deyish qabul qilingan. Kitob ishi, kitobni
yaratish, tayyorlash, uni tarqatish, saqlash, tavsiflash va o`rganish bilan bo`liq
katta jarayonni o`z ichiga oladi. Fan, adabiyot, san`at asarlaridan matbaada ko`paytirish
va tarqatish uchun tanlash, ularga ilmiy va badiiy nuqtai nazardan yondoshish,
tahrir qilish, badiiy bezash, matbaa ijrosini belgilash va nashrga tayyorlash
noshirlikning vazifasi. Kitobni ko`plab chiqarish, kitob bosish ishi
poligrafiya sanoati olib boriladi. Kitoblarni to`plash, saqlash, o`quvchilar o`rtasida
tashviqot qilish, ulardan kitobxonlar foydalanishlari uchun qulay sharoit
yaratish kutubxona ishiga qaraydi Kitob va bosma nashrlar
haqida muayyan maqsad bilan o`quvchilarga ma`lumot berish va ularni tashviqot
qilish bibliografiya vazifasidir. Kinobning paydo bo`lish tarixi yezuvning yaratilishi
va shakllanishi jarayoni bilan o`zviy bog`liq. Yozuvning uzilish xususiyatlari
(belgilar tizimi, ularning joylashish tartibi), yozuv materiali va qurolining o`ziga
xos tomoni va boshqalar. Ma`lum darajada Kitob tuzilishini ham belgilab berdi.
Qadimgi Misr, Rim, Yunoniston va O`rta Osiyoda kishilar
tosh, palma daraxti barglari, sopol va boshqalar. Materiallarga yozib fikr izhor
etganlar. Har bir kitob o`nlab shunday materiallardan tayyorlangan plitalardan
iborat bo`lib, og`irligi bir necha kg bo`lgan. Yozuv materiali sifatida papirus
o`simligi ishlatilishi (mil. av. 4 ming yilliklarda) bilan o`rama kitoblar
paydo bo`ldi. Bunday kitoblarning uzunligi o`rtacha 10 m atrofida bo`lib,
ingichka, yumaloq tayoqlarga o`raglan va maxsus charm yoki yog`och g`iloflarda
saqlangan. Sharq mamlakatlari, Qadimgi Rim va Yunonistondagi ko`pgina nodir asarlar
papirusga bitilgan. II asrga kelib kitob materiali sifatida pergament
(teri)dan foydalanish keng rasm bo`ldi. Dastlab bunday kitob o`rama holda
saqlangan. Ayrim ma`lumotlarga qaraganda, O`rta Osiyoda, xususan, Xorazmda
milodan avalgi 1-ming yillikning 1-yarmida vujudga kelgan zardo`shtiylik
dinining muqaddas kitoblaridan Avestoning qadimiy nusxasi ham 12 ming mol
terisiga bitilgan. Arablarning O`rta Osiyodagi istilosiga qadar u yerda ko`p nodir
kitoblar saqlangan kutubxonalar bo`lgan. Lekin ularning ko`pi bosqinchilikurushlari
natijasida yo`qotib yuborilgan. 2-asrlardan boshlab Qadimgi Rimda xuddi hozirgi
kitoblarning varaqalari singari buklab, tikib tayyorlangan va bir-biriga
biriktirilgan, muqovali kitoblar kodeks
paydo bo`ldi. Ular dastlab papirus, so`ng pergamentga yozilgan. Bunday kitoblar
og`ir va besunaqay edi. 6-asrdan boshlab kodeks shakli asosida hozirgi ko`rinishdagi
kitoblar paydo bo`ldi. Teriga ishlangan noyob kitoblardan biri Mus-hafi Usmon Qur`onidir.
Qur`oni Karimning bu nusxasi 644-656-yillarda xalifa Usmon ko`rsatmasi bilan
Muhammad (s.a.v)ning kotiblari Zayd ibn Sobit, Amir ibn alo`s va Hishom ibn Hakimlar
tomonidan kufiy xatida yozilgan. Mazkur qo`lyozma kitob Amir Temur tomonidan
Samarqandga olib kelingan. Jami 353 varaq, hajmi 68x53x22 sm. O`zbekiston musulmonlari
idorasi kutubxonasida saqlanadi. Qog`ozning kashf qilinishi kitob tarixida
yangi davr ochdi. Ayrim ma`lumotlarga qaraganda, 650 yillardayoq Samarqandda
qog`ozli kitoblar bo`lgan. 13-asrdan Yevropada qog`oz asosiy yozuv materiali bo`lib
qoldi. Qog`oz kitobning ko`payishiga va tarqalishiga yangi imkoniyat ochdi.
Kitob bezashga alohida ahamiyat berildi. Uning sahifalariga turli
miniatyuralar, hoshiyalariga bezaklar ishlana boshladi. Asta-sekin xattotlik
(kalligrafiya), muqovasozlik kabi kasblar ajralib chiqdi. Ayniqsa, O`rta
Osiyoda o`rta asrlarda xattotlik san`ati keng rivojlandi. Mashhur xattotlarning
ko`p avlodlari kitob tayyorlash usulini materiallar, siyoh, xat ko`chirish
texnikasini takomillashtirib bordilar.12-asrlarda Movarounnahrda muayyan soha
sifatida shakllangan kitobat san`ati 15-asrlarda yangi taraqqiyot bosqichiga ko`tarildi.
Har bir kitob qog`ozidan tortib muqovasigacha, siyohdan to buyoqlari-yu
zarhaligacha ma`lum me`yordagi modda, reja va qoida asosida tayyorlanadi, hatto
kitobdan xushbo`y hid anqib turishi uchun ba`zan siyohga gulob yoki anbar qo`shilardi.
Qo`lyozmalar nafis husnixat, zarafshon (tilla suvi sochish), suvli buyoqlar
bilan hoshiyaga nafis naqshlar ishlab badiiy bezatildi. 16-asrlarda bir qancha
iste`dodli xattot, musavvir, lavvoh va sahdoflar (Abdurahmon Xorazmiy,
Sultonali Mashqadiy, Sultonali Xandon, Mirali qilqalam va b.) yetishdi. Hirot
xattotlariga ustozlik qilib, kitobat san`ati ravnaqiga ulkan hissasini qo`shgan.
Xushnavis xattotlardan Sultonali Mashhadiy edi. U Nizomiy, Hofiz, Sa`diy,
Navoiy, Husayn Boyqaro va boshqalarning asarlarini ko`chirib shuhrat qozondi.
Sultonali tomonidan ko`chirilgan 50 dan ziyod kitob bizning davrimizgacha yetib
kelgan. Temuriy hukmdorlar devonxonalari qoshida, xususan, Samarqand, Hirotda
maxsus saroy kutubxonalari tashkil etilgan. Bunday kutubxonalar o`rta asrning o`ziga
xos hunarmandchilik korxonasi bo`lib, ularda qo`lyozma kitoblarni to`plash va
saqlash bilan birga kitobsozlik bilan bog`liq bo`lgan bir qancha amaliy ishlar
bajarildi. Bunday saroy kutubxonalarining boshliklari "kutubxona dorugasi"
yoki "kitobdor" deb atalgan. Ularning qo`l ostidagi ko`plab xushnavis
xattot, naqqosh-musavvirlar, lavvoh, sahhoflar kitob yaratishga doyr turli vazifalarni
bajarishgan. Masalan, 15-asrning 1-yarmida Hirotda Ulug`bekning ukasi Boysunqur
kutubxonasida 40 xattot va bir qancha naqqosh qo`lyozma asarlardan nusxalar ko`chirish
va ularni bezash bilan band bo`lgan. Har bir qo`lyozma kitob bir necha
mutaxassis qo`lidan o`tardi. 1425-1429-yilarda Ja`far Boy-sunquriy tomonidan
Abulqosim Firdavsiyning mashhur "Shohnoma" asari ko`chirilib, 20 ta
turli mazmundagi rangdor miniatyuralar bilan bezatilgan. Noyob san`at asari
sifatida bu kitob Tehron muzeyida saqlanadi. Husayn Boyqaro va Alisher Navoiy
saroy kutubxonasi ham o`z davrida mashhur bo`lgan. Navoiy badiiy qo`lyozma san`atini
rivojlantirishga katta hissa qo`shdi. Uning bevosita ko`magi bilan Behzod,
Sultonali Mashhadiy, Shoh Muzaffar kabi o`nlab kitobsoz ustalar yetishib
chiqdi. Bu ustalarning uslub va an`analari keyingi yillardagi kalligrafiya san`atining
asosini tashkil etdi. Turkistonda xattotlik yo`li bilan kitob tayyorlash uzoq
vaqt davom etdi. Hatto kitob bosish kashf qilingandan keyin ham, dastlabki
vaqtlarda kitoblar qo`lyozma yo`li bilan ko`paytirilar edi. Kitob nusxalarini
ommaviy ko`paytirish yo`lidagi izlanishlar natijasida ksilografiya paydo bo`ldi.
15-asrning 40-yillarida Germaniyada Iogann Gutenberg tomonidan kitob bosish
ixtiro qilinishi kitob taraqqiyotida yangi davr ochdi. Kitob bosish texnikasi
asta-sekin takomillashib, boshqa mamlakatlarda ham tarqala boshladi. Turkistonda
bosma usuli bilan kitob chiqarish O`rta Osiyo Rossiyaga qo`shib olingandan
keyin tarqaldi. 1868-yil Toshkentda Turkiston harbiy okrugi shtabining
bosmaxonasi tashkil etildi. Shu bosmaxonada nashr etilgan rus olimi va sayyohi
N.A.Seversovning "Chu va Norin tizmalari etagidagi tog`li o`lka to`g`risida
lavhalar" (rus tilida) kitobi Turkistondagi ilk bosma kitobdir. O`zbek
tilidagi birinchi bosma kitob Shohimardon Ibrohimovning 1871-yil Xivada
bosilgan "Kalendar"idir. Birin-ketin Turkistonning boshqa
shaharlarida ham xususiy litografiyalar tashkil etildi. Bulardan Otajon Abdalov
(Xivada), Semyon Laxtin (Toshkentda), G`ulom Hasan Orifjonov (Toshkentda)
litografiyalari mashhur. Bu bosmaxonalarda adabiy, falsafiy, tarixiy
asarlar va darsliklar chiqarildi. Istiqloldan keyingi yillarda kitob
mahsulotlari mavzu-mundarijasida keskin o`zgarish bo`ldi. Tarixiy, milliy qadriyatlarga
taalluqli kitoblar nashriga alohida ahamiyat berildi. Qur`oni Karimning o`zbek
tilidagi tarjimasi ikki bor nashr etildi (1991-y., "Cho`lpon" nashriyotida;
2001-yil., Toshkent Islom universiteti nashriyotida). Imom Buxoriyning 4 jildli
"Hadis"lari (1991-96 yillar, Qomuslar Bosh tahririyati), Amir Temur
mavzui bilan bog`liq o`nlab kitoblar chiqarildi. Alisher Navoiyning 20 jildli
to`la asarlari (1998-2002, O`zbekiston "Fan"
nashriyoti) chop etildi. Turli nashriyotlarda Forobiy, Beruniy, Ibn Sino,
Najmiddin Kubro, Mahmud az-Zamaxshariy, Ulug`bek, Yassaviy, Abdulla Qodiriy,
Cho`lpon, Munavvarqori, Fitrat, Usmon Nosir va boshqalarning asarlari, 33
jildli "Xotira" kitobi chiqarildi. "O`zbekiston"
nashriyotida O`zbekiston Respublikasi Birinchi Prezidenti I.A.Karimovning 10
jildli asarlari nashr qilindi (1997-2002). Mavjud nashriyotlar ommaning talab ehtiyojlaridan
kelib chiqib badiiy, ilmiy, ommabop, darslik kitoblar nashr etmoqdalar.
Kitoblarning badiiy va matbaa ijrosi ham jahon andozalari talablariga javob
beradigan darajada yuksalib bormoqda.
Maqolani foydali yoki qiziqarli deb hisoblasangiz ijtimoiy tarmoqlardagi do`stlaringizga matnni belgilab tavsiya qiling!
Agarda Siz maqolada xatoni uchratgan bo'lsangiz, unda xato matnni belgilab, CTRL + ENTER klavishasini bosing va sayt ma'muriga xabarnoma jo'nating.