Bermud uchburchagi jumbog`i
Atlantika okeanida maydoni uncha katta bo’lmasa-da,
boshqa okean mintaqalariga qaraganda anchagina mashhur bo’lgan hudud bor. Bu taxminiy uchburchakning bir uchi Bermud orollariga,
bir uchi Florida
yarim oroliga yana bir uchi esa Puerto-Rikoga tutashadi. Bermud uchburchagi deb
nom olgan bu hudud nafaqat Atlantika okeanidagi, balki butun yer yuzi okeanlaridagi
eng jumboqli va xavfli joy hisoblanadi.
Bundan yarim
asr oldin, aniqrog`i 1945-yilning 5-dekabrida ayni shu joyda Amerika armiyasiga
qarashli 6 ta samolyot g`oyib bo’ladi. Na samolyotning, na halok bo’lgan 27 nafar kishining xabari topiladi. Hech qanday iz yo’q edi. Bu voqeadan keyin uchburchak hududida
sodir bo’lan barcha halokatlar jiddiy o’rganila boshlaydi va shu bilan o’tgan asrning
afsonasiga aylangan muammo yuzaga chiqadi.
Oldin ham
bu hududda turli halokatlar sodir bo’lib turgan, lekin ularda voqea maydoni kvadrat
yoki oval shaklida bo’lgan.
Lekin Bermud
uchburchagida halokatlar tez-tez va g`ayritabiiy tarzda sodir bo’ladi. Ularning
bari Ch.Berlits
degan odam tomonidan kitob qilib yozilgan va bu narsa afsonaning tug`ilishiga asos
bo’lgan. Berlits surgan eng asosiy da’vo bu yerdagi hodisalarni aniq sabablar bilan
isbotlab bo’lmasligi edi.
1945-yilning
5-dekabrida yuz beran hodisa haqiqatan ham ajablanarli edi. Shu kuni ertalab Ford-Loderdeyl
harbiy-havo bazasidan 19-qiruvchi zvenoning 5 ta "Evenjer” samolyoti 14 ta ekipaj
a’zosi bilan uchib chiqadi. Ularning vazifasi AQSh hududiga tegishli bo’lgan suv havzasini tekshiruvdan o’tkazish edi. Biroq
samolyotlar bazaga qaytib kelmaydi, radistlarning oxirgi olgan axboroti shu edi
"Biz qayerdaligimizni bilmaymiz. Aftidan...” O’sha kuni havo ochiq, uchuvchilar
katta tajribaga va stajga ega edilar. Keyingi qidiruv ishlari ham samara bermaydi,
aksincha, 13 nafar ekipaj a’zosi bilan birgalikda "Mariner” samolyoti ham aynan
o’sha joyda – Bermud uchburchagi hududida g`oyib bo’ladi.
Belits va
keyinchalik boshqa mualliflar ham bu kabi o’nlab halokatlarni misol qilib keltiradi.
Halokatlar bitta prinsipga asoslanardi – kema yoki samolyot
qulay ob-havo sharoitiga qaramasdan izsiz yo’qolardi. Kemalar topilgan taqdirda
ham unda birorta tirik jon bo’lmasdi.
19-zveno
bilan sodir bo’lgan sirli voqea shunday tushuntiriladi: uchuvchilar qandaydir noma’lum
joyga tushib qolgan va haliyam o’sha yerda kun kechiryapti. Ular qandaydir vaqt
tez o’tadigan makonda va qachondir biz ularni yana uchratamiz! Bermud uchburchagida
g`ayrioddiy magnit tortishuvi bor va u sababli samolyot kompaslari noto’g`ri ishlagan.
Uchuvchilarni boshqa sayyoraliklar o’g`irlab ketgan bo’lishi kerak...
Oxir-oqibat:
"Aslida, bu yerda hech qanday g`ayritabiiy narsa bo’lmagan, faqat kema va samolyotlarning
halokati boshqa joylardagiga qaraganda ko’p uchraydi, xolos. Kemalarning odamlari
bilan yo’qolishi bu hududda qaroqchilik avj olib ketgani bilan bog`liq. G'oyib bo’lgan dengizchilar haqidagi dahshatli tafsilotlar,
kapitan stolidagi kofe chashkasining o’z-o’zidan yonib ketishi kabi vahimalar sariq
matbuotning uydirmalaridan boshqa narsa emas”, degan qarorga kelinadi.
19-zvenoning
siri ochilmasdan qoladi. Samolyotlarning texnik holati yomon bo’lgani yoki kimdir
urib tushirgani haqidagi faraz hech kimning kallasiga kelmaydi. Balki bu narsa baza
ofitserlari tomonidan biror-bir sirni yashirish uchun o’ylab topilgandir...
Bermud uchburchagidagi halokatlar statistikasi
1945-yilning 5-dekabri. 14 nafar ekipaj a’zosi bilan uchgan 5 ta "Evenjer” va uni
qidirgani 13 kishilik ekipaji bilan chiqqan "Mariner” samolyoti halokatga uchradi.
Asosiy taxminga ko’ra barcha samolyotlar bir vaqtda boshqaruvni yo’qotgan.
1948-yilning yanvari. Bermud orollari – Azor orollari reysi bilan uchgan Angliyaning "Star tayger”
samolyoti, keyinroq esa Azorga borishi kerak bo’lgan yana bir samolyot – "Star Eriel”
ham 'oyib bo’ladi. Ikki samolyot ham xuddi 19-zvenoda bo’lgani kabi normal ob-havo
sharoitida to’satdan aloqani yo’qotadi.
1954-yil. "Super Konstelleyshn”
samolyoti va oltingugurt yuklangan "Sautern Diskrikt” kemasi dom-daraksiz ketdi.
Nomalum sabablarga ko’ra hech qanday axborot kelmagan. Radistning taxminiga ko’ra
unga qaroqchilar hujum qilgan.
1955-yil. Yo’qolgan
"Konnemara-IV” kemasi ekipajsiz topildi. Peredatchik soz holatda edi. Ekipajdan
tashqari vaxtaning navbatchilik jurnali, seyfdagi boshqa hujjatlar va pul ham g`oyib
bo’lgandi. Biroq seyf yopiq holda topilgan.
1962-yil. Benzin tashuvchi
KV-50 kemasi 9 nafar ekipaj a’zosi bilan birga izsiz ketdi. Yana
o’sha holat – radioaloqa kutilmaganda uzilgan.
1965-yil. S-119 harbiy-tashuvchi
samolyoti halokatga uchradi.
Bermud uchburchagi
haqidagi afsonaning paydo bo’lishi ancha vaqt oldingi sirli fojealarni ham o’rganishga
olib keldi. 1909-yili bu uchburchak hududida "Sprey” yaxtasi izsiz ketgandi. Uni taniqli dengizchi Joshua Slokam
boshqargan. U yer yuzini kemada bir o’zi aylanib chiqqan va dong qozongandi. Tanish-bilishlarining
ko’rsatmasiga ko’ra, dongdor uncha-munchaga halokatga uchrashishi mumkin emasdi.
1918-yilda "Siklop” uglevozi 309 nafar (!) ekipaji bilan yo’qoladi. "Siklop” radioperedatchik
bilan ta’minlangan dastlabki kema edi, biroq SOS signali negadir yetib kelmagan.
Na o’lganlarning tanasi, na halokatga uchragan kema haqida biror ma’lumot topilgan.
Bundan ham ancha oldin 1781-yildan 1812-yilgacha bo’lgan vaqt oralig`ida 4 ta Amerika
harbiy kemasi sirli ravishda g`oyib bo’lgandi.
Bermud uchburchagida
har yili bir necha kema va 1-2 ta samolyot halokatga uchraydi. Uchburchak orqali
Karib dengizidagi kurort orollariga o’tadigan o’nlarcha avialiniya bor. Bu hududda
tez-tez tayfun-to’fonlar sodir bo’lib turadi, sohil atrofida sayozliklar va marjon
riflari ko’p. Bir qancha samolyot va kemalarning halokati hali-hanuzgacha sir bo’lib
qolyapti.
Maqolani foydali yoki qiziqarli deb hisoblasangiz ijtimoiy tarmoqlardagi do`stlaringizga matnni belgilab tavsiya qiling!
Agarda Siz maqolada xatoni uchratgan bo'lsangiz, unda xato matnni belgilab, CTRL + ENTER klavishasini bosing va sayt ma'muriga xabarnoma jo'nating.
Sharhlar - 1