Geografiya ta’limida tabaqalashtirilgan o‘qitish texnologiyasidan foydalanish
Mazkur texnologiyani regional geografiya predmetlarini o‘rganishda
qo‘llash yaxshi natija beradi. Maktab geografiya ta’limida regional
predmetlarga quyidagilar kiradi: " Materiklar va okeanlar geografiyasi”, "O‘rta
Osiyo va O‘zbekiston tabiiy geografiyasi”, O‘zbekiston iqtisodiy va ijtimoiy
geografiyasi”.
Tabiiy geografiya kurslarida o‘quv maqsadlarini har bir geografik
komponent bo‘yicha ishlab chiqish yaxshi natija beradi. Masalan, 7-sinfda
"Farg‘ona vodiysi” tabiiy geografik okrugini quyidagi qismlarga bo‘lish, ularni
ta’limiy maqsadlarini aniqlashimiz mumkin:
- Farg‘ona
vodiysining geografik o‘rni, relyefi, geologik tuzilishi fa foydali
qazilmalari:
- Iqlimi va suvlari;
- Tuproqlari,
o‘simliklari va hayvonot dunyosi.
Demak, sinfni ma’lum bir guruhlarga
bo‘lishda Farg‘ona vodiysining yuqoridagi komponentlari hisobga olinadi.
Farg‘ona vodiysining geografik
o‘rni, relyefi, geologik tuzulishi va foydali qazilmalarini o‘rganishda sinf
o‘quvchilari to‘rt guruhga bo‘linadi va ushbu guruhning ta’limiy maqsadlari
quyidagicha ishlab chiqiladi.
1–guruh. Farg‘ona vodiysining
geografik joylanishini aniqlaydi. Uning maqsadi Farg‘ona vodiysi o‘rnini
aniqlash bo‘yicha bilimlar berish va tegishli ko‘nikma va malakalarni
shakllantirishdir. O‘qituvchi o‘quvchilarga quyidagi vazifalarni qo‘yadi va
ularni bajarish texnologiyasini quyidagi tartibda tushuntiradi:
- Farg‘ona vodiysini matematik geografik o‘rnini aniqlash, ya’ni uning
eng chekka shimoliy, janubiy, g‘arbiy va sharqiy nuqtalarini aniqlash;
- Farg‘ona vodiysini qaysi materikda va mazkur materikni qaysi qismida
joylashganini aniqlash. Ya’ni Farg‘ona vodiysi Yevrosiyo materigida, O‘rta
Osiyo tabiiy geografik o‘lkasida joylashgan. Mazkur o‘lka quruqlikning ichki
qismida, okeanlardan olisda joylashgan;
- Farg‘ona vodiysi qanday tabiiy geografik obyektlar bilan o‘ralgan.
Bunda Farg‘ona vodiysi Qurama, Chotqol, Oloy va Turkiston tizmalari bilan
o‘ralganligi aniqlanadi;
- Farg‘ona vodiysi O‘zbekistonning qaysi qismida joylashganligini
O‘zbekiston tabiiy Xaritasidan aniqlash;
- Mazkur ta’limiy vazifalarni bajarish
uchun quyidagi o‘quv vositalari zarur: darslik, 7-sinf atlasi, O‘zbekiston
tabiiy Xaritasi.
2- guruh. Farg‘ona vodiysining relyefi, ya’ni yer yuzasining tuzilishi.
Mazkur guruhning maqsadi Farg‘ona vodiysi yer yuzasi tuzilishini
o‘rganish. Mazkur guruhga quyidagi vazifalarni bajarishni topshirish
mumkin:
- Xaritadan
foydalanib Farg‘ona vodiysini o‘rab turgan tog‘larni, ularni nomlarini,
yo‘nalishini aniqlang;
- Xaritadan
foydalanib Farg‘ona vodiysidagi adirlarni aniqlang;
- Xaritadan
foydalanib Farg‘ona vodiysidagi tekisliklarni va ularni nomlarini aniqlang;
- Darslikdan
foydalanib Farg‘ona vodiysidagi asosiy relyef shakllarini aniqlang.
3-guruh. Fag‘ona vodiysining geologik tuzulishi. Mazkur guruhning
ta’limiy maqsadi Farg‘ona vodiysida tarqalgan tog‘ jinslarini o‘rganish. Mazkur
mavzu bo‘yicha o‘qituvchi quyidagi topshiriqlarni qo‘yishi mumkin.
- Farg‘ona vodiysining geologik
rivojlanish tarixini darslik orqali aniqlash. Bunda Farg‘ona vodiysi
qachon suv ostida bo‘lgan, qachon ko‘tarilganligiga e’tibor beriladi;
- O‘zbekiston atlasining 22-betida berilgan geologik Xaritadan
foydalanib Farg‘ona vodiysida qanday davr yotqiziqlari uning qaysi qismida
tarqalganligini aniqlash.
- darslikdan foydalanib Farg‘ona vodiysida ro‘y bergan kuchli zilzilalar
jadvalini tuzing.
4-guruh. Farg‘ona vodiysi foydali qazilmalarini o‘rganish. Maqsadi
vodiyda tarqalgan foydali qazilmalar turlarini aniqlash. Bunda o‘qituvchi
o‘quvchilarga quyidagi topshiriqlarni beradi:
- darslikdan va Xaritadan foydalanib Farg‘ona vodiysida tarqalgan
yoqilg‘i-energetika foydali qazilmalarini aniqlang (ko‘mir, neft, gaz);
- darslikdan va atlasdagi Xaritadan foydalanib o‘lkadagi metalli foydali
qazilmalar konlari bor-yo‘qligini aniqlang, metalli foydali qazilmalar konlari
yo‘q bo‘lsa, uning sababini aniqlashga harakat qiling;
- Xarita va darslikdan foydalanib o‘lkada tarqalgan nometall foydali
qazilmalar konlarini aniqlang va jadvalni tuzing.
Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya kurslarida o‘quv maqsadlari quyidagi
mavzular bo‘yicha tabaqalashtiriladi.
- iqtisodiy
va geosiyosiy joylanish va uni davlatni yoki iqtisodiy rayonni rivojlanishga
ta’siri.
- Tabiiy
sharoit va tabiiy resurslari;
- Aholisi va mehnat resurslari;
- Xo‘jaligining
umumiy jihatlari va tuzilishi;
- Qishloq xo‘jaligi;
- Sanoati;
- Transporti
va xalqaro iqtisodiy aloqalari;
- Ichki tafovutlari.
Farg‘ona iqtisodiy rayoni bo‘yicha ta’lim
maqsadlarini quyidagicha tabaqalashtrish mumkin:
- iqtisodiy rayonning geografik o‘rni va uni xo‘jalikni
rivojlanishidagi ahamiyati;
- iqtisodiy
rayonning tabiiy sharoiti va resurslari;
- iqtisodiy
rayonning aholisi va mehnat resurslari;
- xo‘jaligining tuzilishi;
- qishloq xo‘jaligi;
- sanoati;
- tashqi aloqalari;
- ichki tafovutlari.
Iqtisodiy rayonning tabiiy sharoiti va
resurslarini o‘rganishda ta’lim maqsadi quyidagicha tabaqalashtiriladi:
- tabiiy
sharoitning umumiy xususiyatlarini o‘rganish;
- iqlimiy
resurslar va ularni xo‘jalikni rivojlantirishdagi ahamiyati;
- yer
resurslari va yer fondi;
- suv resurslari va ulardan samarali
foydalanish;
- Tuproq resurslari;
- O‘simlik
va hayvonot resurslari;
- Rekreatsion resurslari;
Demak, iqtisodiy rayonini tabiiy sharoiti
va tabiiy resurslari o‘rganilganda sinfni 7 ta guruhga bo‘lish mumkin ekan.
O‘qituvchi har bir guruhni ta’limiy maqsadlarni va topshiriqlarni ishlab
chiqdi.
Maqolani foydali yoki qiziqarli deb hisoblasangiz ijtimoiy tarmoqlardagi do`stlaringizga matnni belgilab tavsiya qiling!
Agarda Siz maqolada xatoni uchratgan bo'lsangiz, unda xato matnni belgilab, CTRL + ENTER klavishasini bosing va sayt ma'muriga xabarnoma jo'nating.